Modernizm a kolonializm. Dąbrowiecki, Jędruch, Wielgosz – rozmowa wokół numeru „Autoportretu”

Modernizm a kolonializm. Dąbrowiecki, Jędruch, Wielgosz – rozmowa wokół numeru „Autoportretu”

czwartek 20.10.2022
18:00

W kontekście numeru „Autoportretu”: Modernizm a kolonializm zapraszamy na rozmowę o związkach ruchu nowoczesnego z kolonizacją. Obok wątków dekolonizacyjnych podejmiemy również kolonialny aspekt napaści Rosji na Ukrainę.

Modernizm w ogólności, a w architekturze w szczególności, jest konceptem związanym ze światem Zachodu. Międzynarodowe studia postkolonialne gruntownie przeanalizowały związki pomiędzy oświeceniowym projektem nowoczesności i praktyką kolonializmu. W tym numerze „Autoportretu” podejmujemy się analizy uwikłań modernizmu w struktury władzy i dominacji, przyglądamy się także pozaeuropejskim realizacjom modernistycznych architektów.

Czy musiało dojść do pełnoskalowej wojny w bezpośrednim sąsiedztwie Unii Europejskiej, żeby we współczesnej świadomości części Europejczyków, głównie tych ze Wschodu, uprawomocniła się myśl, że putinowska Rosja od dziesięcioleci działa w militarystycznej logice kolonialnego petroimperium?

Naszymi gośćmi będą:

ŁUKASZ DĄBROWIECKI Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, projektodawca i twórca spółdzielni, emigrant, dziennikarz i publicysta. Na tematy społecznej recepcji technologii, gospodarowania zasobami i polityce energetycznej w kontekście zmian klimatycznych publikował m.in. w tygodniku „Przegląd”, na portalu OKO.press, w polskiej edycji „Le Monde diplomatique”, „Krytyce Politycznej”, kwartalniku „Zdanie”.

DOROTA JĘDRUCH Pracuje w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obroniła doktorat na temat trzech modeli społecznej architektury francuskiej w XX wieku reprezentowanych przez Le Corbusiera, Émile’a Aillauda i Ricarda Bofilla. Kuratorka wystaw architektonicznych, programów edukacyjnych i działań popularyzujących historię sztuki. Członkini zarządu Fundacji Instytut Architektury.

PRZEMYSŁAW WIELGOSZ dziennikarz, wydawca, kurator. Na przełomie lat 80. i 90. działał w ruchu anarchistycznym. Redagował pismo „Rewolta” i działał w polityczno-artystycznej wspólnocie Komuna Otwock. Obecnie jest redaktorem naczelnym polskiego wydania miesięcznika „Le Monde Diplomatique” oraz redaktorem naczelnym serii książkowych: Biblioteki Le Monde diplomatique i Biblioteki alternatyw ekonomicznych. Redagował również półrocznik polityczno-artystyczny „Lewą Nogą”. Publikował w „Nowym Robotniku”, „Nowym Tygodniku Popularnym”, „Trybunie”, „Recyklingu Idei”, „Wiadomościach Kulturalnych”, „Przeglądzie” i „Przekroju”. Jest m.in. autorem książki Opium globalizacji (2004), redaktorem i współautorem książek Koniec Europy jaką znamy (2013), TTIP – pułapka transatlantycka (2015), Dyktatura długu (2016) oraz Realny kapitalizm. Wokół teorii kapitału monopolistycznego (2018), współkurator wystawy Uchodźcy obecni-nieobecni w galerii księgarnia/wystawa (Kraków, listopad 2016). W swoich tekstach krytykuje globalny system kapitalistyczny i światową dominację USA. Autor książki Gra w rasy (Karakter, 2021).

Prowadzenie spotkania: Marta Karpińska i Dorota Leśniak-Rychlak, redaktorki „Autoportretu”

Współorganizatorzy spotkania: Krakowskie Biuro Festiwalowe i Wydawnictwo Karakter

Modernizm a kolonializm. Dąbrowiecki, Jędruch, Wielgosz – rozmowa wokół numeru „Autoportretu”

czwartek 20.10
18:00