Premiera KMLU: Anna Świrszczyńska „Roztopiona we wszystkim. Nienasycenie. Wiersze.” Spotkanie z Elizą Kącką
Premiera KMLU: Anna Świrszczyńska „Roztopiona we wszystkim. Nienasycenie. Wiersze.” Spotkanie z Elizą Kącką
Zapraszamy na spotkanie poświęcone poezji Anny Świrszczyńskiej. Książkę Roztopiona we wszystkim. Nienasycenie. Wiersze. opublikowaną przez Wydawnictwo Universitas objęliśmy patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO.
Z Elizą Kącką porozmawia Monika Świerkosz.
Zaczęła od miniatur cienkim pędzelkiem, skończyła jako użytkowniczka najdrapieżniejszego w poezji polskiej pazura. Jak z tego wynika, Anna Świrszczyńska (1909‒1984), której pierwotny styl unicestwiła wojna, doznała jednego z najosobliwszych literackich wskrzeszeń. Godna jest studium o przemianach osobowości, a poznanie jej biografii przemianę tę tłumaczy. Czytelnik/czytelniczka tego wyboru jej wierszy musi się więc przygotować na niezłą emocjonalną huśtawkę. I zadać sobie pytanie, w którym wcieleniu Świrszczyńska wywarła większy wpływ na kształt poezji polskiej. Zresztą, co tam, odpowiem: w obu. – napisała o tej publikacji Eliza Kącka, którą gościć będziemy podczas spotkania.
Anna Świrszczyńska – poetka nowatorka. Została pisarką już w latach trzydziestych, ale dopiero po sześćdziesiątce dokonała przełomu w poezji polskiej. Podczas okupacji żyła w stolicy podejmując się różnych prac dorywczych, nie rezygnując przy tym z pisania wierszy i dramatów. Wzięła udział w Powstaniu Warszawskim, a po jego upadku wyjechała najpierw do Sochaczewa, a ostatecznie – do Krakowa. Rozwinęła tam swoją karierę literacką, pracując m. in. w „Dzienniku Polskim” i „Tygodniku Powszechnym”, była także kierownikiem literackim Państwowego Teatru Młodego Widza w Krakowie. W kolejnych latach, od 1951 r. zajmowała się wyłącznie tworzeniem własnego dorobku. Anna Świrszczyńska poruszała w swoich utworach szeroką tematykę, skupiając się zwłaszcza na motywie kobiety i bajkach dla dzieci. Do jej dzieł należą m. in. takie prace jak: Jestem baba (1972), Budowałam barykadę (1974), Szczęśliwa jak psi ogon (1978), Jak myszy zjadły Popiela (1963), Pan Twardowski i inne opowieści (1984). Charakterystyczna była dla niej nigdy nie kończąca się praca nad wierszami: skróty, zmienianie wybranego wcześniejszego podziału na zwrotki, pojawiające się dopiero w późniejszych wydaniach podtytuły wierszy czy nawet ich odmienne wersje. Świat przez nią tworzony nigdy nie był określony do końca. Była pisarką, której styl celowo i świadomie podlegał ciągłym zmianom.
Eliza Kącka – pisarka i badaczka literatury, recenzentka i czytelniczka literatury najnowszej, autorka książki prozatorskiej Elizje (Kraków: Lokator, 2017) oraz książek akademickich Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida (Warszawa 2012) oraz Lektura jako spotkanie. Brzozowski – tekst – metoda (Kraków: Universitas, 2017). Współredaktorka antologii poezji najnowszej Poeci i poetki przekraczają granice (Katowice: FA-art, 2011). Doktora nauk humanistycznych, asystentka na Wydziale Polonistyki UW.
Monika Świerkosz – pracuje na Wydziale Polonistyki UJ. Interesuje się teorią krytyczną, filozofią feministyczną, zwłaszcza w zakresie problematyki ciała, posthumanizmu i materialności, a także historią kobiecego pisarstwa. Współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych na Wydziale Polonistyki UJ, jest członkinią redakcji „Wielogłosu”. Jest autorką książek: W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm (Warszawa 2014) oraz Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm (Kraków 2017) oraz współredaktorką Konstelacji krytycznych (2020). Mieszka w Nowej Hucie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Więcej informacji o tytułach publikowanych we współpracy z KMLU znajdziesz tutaj.
Premiera KMLU: Anna Świrszczyńska „Roztopiona we wszystkim. Nienasycenie. Wiersze.” Spotkanie z Elizą Kącką