Recital Bachowski: Matylda Adamus
Recital Bachowski: Matylda Adamus


Suity J.S. Bacha na wiolonczelę solo to jedne z najlepiej rozpoznawalnych dzieł epoki baroku. Zostały skomponowane miedzy 1717 a 1723 w Koethen, jednak do tej pory, nadal nie odkryto oryginalnych manuskryptów kompozytora (odnaleziono jedynie kopie z epoki autorstwa m.in. Anny Magdaleny Bach). W swoich czasach były dziełem przełomowym, choć nadal nie wiadomo dla kogo były skomponowane. Na początku osiemnastego wieku, wiolonczela przechodziła transformację z instrumentu o charakterze akompaniujacym na instrument solowy. Bach, używając tego innowacyjnego jak na swoje czasy instrumentu, komponuje muzykę w formie nawiązującej do przeszłości – suita wówczas była kojarzona z wiekiem siedemnastym i znacznie bardziej popularniejszą formą była wtedy solo sonata z towarzyszeniem basso continuo. 26 czerwca usłyszymy trzy z sześciu suit w wykonaniu Matyldy Adamus. Drugą, trzecią, oraz piątą, która zostala zapisana w scordaturze, czyli w notacji, która wymaga przestrojenia instrumentu (w tym wypadku g-d-g-c zamiast standardowego a-d-g-c).
Matylda Adamus urodziła się we Wrocławiu, studiowała w Królewskim Konserwatorium w Hadze, Conservatorio Felice dall Abaco w Weronie oraz Conservatorio Claudio Monteverdi w Bolzano. Regularnie występuje z zespołami takimi jak Arte dei Suonatori, Orchestre des Champs Elysees i Le Concert de Nations pod dyrekcją Jordiego Savalla, Philippe Herreweghe i innych. Regularnie występuje też kameralnie w duecie z fortepianem historycznym, a także gitarą. W 2022 byla solistką w potrójnym koncercie Beethovena podczas tournee Orkiestry Osiemnastego Wieku (pod batutą Jonathana Cohena). Miała okazję zagrać z takimi zespołami jak Il Giardino Armonico, Holland Baroque, Accademia Montis Regalis i Theresia Orchestra. Występowała m.in w Concertgebouw w Amsterdamie, Elbphilharmonie w Hamburgu czy Philharmonie de Paris.
Recital Bachowski: Matylda Adamus