Szkoła Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu?
Szkoła Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu?


Warsztat Szkoły Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu? będzie spotkaniem artystki Diany Lelonek i Pawła Szypulskiego dyrektora programowego Greenpeace z grupą warsztatową, podczas którego prowadzący przybliżą różnorodne wątki wizualności działań artystycznych i aktywistycznych związanych z ekologią i zmianami klimatycznymi oraz jak te wątki mogą się przenikać.
Szkoła Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu? Diana Lelonek x Paweł Szypulski Warsztat Szkoły Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu? będzie spotkaniem artystki Diany Lelonek i Pawła Szypulskiego dyrektora programowego Greenpeace z grupą warsztatową, podczas którego prowadzący przybliżą różnorodne wątki wizualności działań artystycznych i aktywistycznych związanych z ekologią i zmianami klimatycznymi oraz jak te wątki mogą się przenikać. Po co? Wychodzimy z założenia, że obrazy mogą służyć do myślenia, a patrzenie jest działaniem stwarzającym rzeczywistość społeczną. Wizualność rozumiemy o wiele szerzej niż zjawiska związane z rozwojem sztuki i nowych mediów, choć i one są dla nas ważne – jak każdy typ obrazów i praktyka, która będąc związana z patrzeniem i oglądaniem, wpływa na społeczne relacje kształtujące codzienną rzeczywistość. Punktem wyjścia dla tworzenia programu jest doświadczenie projektu Instytutu Fotografii Fort pt. Szkoła Patrzenia (szkolapatrzenia.pl) oraz książka Nicolasa Mirzoeffa “Jak zobaczyć świat?” (tłum. Łukasz Zaremba, Karakter 2016). Format Szkoła patrzenia w Krakowie składa się z 8 spotkań. Łączy je dążenie do powiązania teorii (kulturoznawczej, filozoficznej, społecznej) z praktyką (artystyczną i aktywistyczną) oraz praca na tzw. case studies – konkretnych przykładach sytuacji, obrazów, praktyk obecnych w polskiej przestrzeni społecznej i/lub medialnej. Każde spotkanie trwa 4 godziny i jest prowadzone przez dwie osoby eksperckie, które wspólnie projektują i prowadzą autorską sytuację warsztatową. Poszczególne spotkania mogą mieć różną dynamikę i strukturę – eksperymenty i ćwiczenia przeplotą się z analizą tekstu, wykładem, dyskusją.
Szkoła Patrzenia – Jak zobaczyć zmianę klimatu?