Szkoła Patrzenia: Agnieszka Pajączkowska x Łukasz Zaremba

Szkoła Patrzenia: Agnieszka Pajączkowska x Łukasz Zaremba

sobota 25.11.2023
10:00

 Zapraszamy Was na pierwszy warsztat z cyklu Szkoła Patrzenia: Jak zobaczyć patrzenie?
Patrzenie jako naturalne i kulturowe / metaobraz / edukacja wizualna prowadzenie: Agnieszka Pajączkowska & Łukasz Zaremba
Na warsztat obowiązują zapisy przez formularz zgłoszeniowy, który znajdziecie poniżej.

Czym jest Szkoła Patrzenia?
Szkoła Patrzenia w Krakowie to cykl warsztatowych spotkań dla osób, które na co dzień korzystają z obrazów, a przy tym chcą to robić bardziej świadomie i lepiej rozumieć współczesną rzeczywistość: społeczną, medialną, polityczną.

Do udziału zapraszamy w szczególności osoby, które obrazami zajmują się zawodowo: artystki, fotografów, kuratorki, nauczycieli, projektantki, filmowców, aktywistki, edukatorów, historyczki sztuki, twórców cyfrowych, publicystki, archiwistów, fotoedytorki, muzealników itp.
Zgłoś się już teraz: https://form.typeform.com/to/nqKL7WFl
Pełen program znajdziesz tu ->>> https://photomonth.com/pl/szkola-patrzenia/

Kim jest Agnieszka Pajączkowska?

Kulturoznawczyni, badaczka historii codziennych praktyk fotograficznych, twórczyni pracująca ze społecznością, kuratorka, edukatorka wizualna, animatorka kultury, autorka projektu i książki „Wędrowny Zakład Fotograficzny” (2019, Wyd. Czarne), książki „Nieprzezroczyste. Historie chłopskiej fotografii” (2023, Wyd. Czarne) oraz wspólnie z Aleksandrą Zbroją książki „A co wyście myślały? Spotkania z kobietami z mazowieckich wsi” (Wyd. Poznańskie, 2019). W podejmowanych działaniach łączy refleksję akademicką z pracą twórczą i historią mówioną. W 2020 została laureatką Nagrody im. Beaty Pawlak i Nagrody im. Wiesława Kazaneckiego, była nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i nagrody im. Stanisława Barańczaka. Mieszka na Pogórzu Izerskim.Kim jest Łukasz Zaremba?Badacz wizualności, tłumacz tekstów naukowych, kurator. Interesuje się konfliktem w sferze wizualnej, powszednimi gatunkami wizualnymi (krajobrazem, reklamą w przestrzeni publicznej, pomnikami), sztuką publiczną i emancypacyjnym potencjałem działań wizualnych. Zajmuje się teoriami obrazu i kultury wizualnej, metodologią badań wizualnych i historii sztuki. Prowadzi długoterminowy projekt badawczy „Kompleks kolonialny. Kultura wizualna i kolonializm bez kolonii w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce”, skupiającym się na sferze wyobrażeń imperialnych, orientalizujących i związanych z wizualizacją różnicy rasowej. Autor książki Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej (2018), współautor tomów Kultura wizualna w Polsce. Fragmenty i Spojrzenia (2017) i Antropologia kultury wizualnej (2012). Publikował m.in. w „Journal of Visual Culture”, „Kontekstach”, „Kulturze Współczesnej”, „Tekstach Drugich”, „Dialogu”, „Kulturze Popularnej”, „Res Publice Nowej”, „In-Visible Culture”.

Po co?

Wychodzimy z założenia, że obrazy mogą służyć do myślenia, a patrzenie jest działaniem stwarzającym rzeczywistość społeczną. Wizualność rozumiemy o wiele szerzej niż zjawiska związane z rozwojem sztuki i nowych mediów, choć i one są dla nas ważne – jak każdy typ obrazów i praktyka, która będąc związana z patrzeniem i oglądaniem, wpływa na społeczne relacje kształtujące codzienną rzeczywistość.
Punktem wyjścia dla tworzenia programu jest doświadczenie projektu Instytutu Fotografii Fort pt. Szkoła Patrzenia (szkolapatrzenia.pl) oraz książka Nicolasa Mirzoeffa “Jak zobaczyć świat?” (tłum. Łukasz Zaremba, Karakter 2016).

Format

Szkoła patrzenia w Krakowie składa się z 8 spotkań. Łączy je dążenie do powiązania teorii (kulturoznawczej, filozoficznej, społecznej) z praktyką (artystyczną i aktywistyczną) oraz praca na tzw. case studies – konkretnych przykładach sytuacji, obrazów, praktyk obecnych w polskiej przestrzeni społecznej i/lub medialnej.

Każde spotkanie trwa 4 godziny i jest prowadzone przez dwie osoby eksperckie, które wspólnie projektują i prowadzą autorską sytuację warsztatową. Poszczególne spotkania mogą mieć różną dynamikę i strukturę – eksperymenty i ćwiczenia przeplotą się z analizą tekstu, wykładem, dyskusją.

Ilość miejsc: 15

Pełen program oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz tu ->>> https://photomonth.com/pl/szkola-patrzenia/

Co zyskasz i czego doświadczysz?
– praca w kameralnej grupie osób o podobnych zainteresowaniach
– eksperymentalne działania twórcze
– dyskusje poprzedzone działaniem
– rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
– bliska praca z ekspertami i ekspertkami
– świadomość roli obrazów we współczesnej rzeczywistości społecznej i politycznej
– rozszerzenie wiedzy o edukacji wizualnej i umiejętności stosowania w pracy zawodowej

Za darmo czy płatne?
Szkoła Patrzenia w Krakowie jest współfinansowana ze środków Miasta Krakowa. Jednakże chcąc zapewnić jak najwyższe standardy doświadczenia edukacyjno – eksperymentalnego uczestnikom / uczestniczkom oraz prowadzącym, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie opłaty za warsztaty.Co proponujemy*:
1 warsztat – 149 zł
3 warsztaty – 420 zł
5 warsztatów – 720 zł
8 warsztatów – 1170 zł*

Jeśli z jakiś powodów powyższe stawki są dla Ciebie zbyt wysokie śmiało napisz do nas. Jesteśmy otwarci na dialog o stawkach i na alternatywne rozwiązania.

Zgłoś się już dziś: https://form.typeform.com/to/nqKL7WFl

Link do regulaminu: https://photomonth.com/Regulamin_SP_2023.pdfPatronem cyklu jest Instytut Fotografii Fort
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Szkoła Patrzenia: Agnieszka Pajączkowska x Łukasz Zaremba

sobota 25.11
10:00